Naaimachines naar gambia

De directeur Miss Jean Able Thomas is de initiatiefnemer (1999) van deze school voor jonge moeders en vrouwen die een vak willen leren. De beroepsrichtingen zijn: hairdressing, sewing, cookery en gardening. Naast vakgericht onderwijs wordt aandacht besteed aan engels, frans, economie, boekhouden en computergebruik.

De leerlingen op deze school leren een beroep waarmee ze later kunnen voorzien in hun levensonderhoud. Circa 80% van de schoolverlaters heeft echter geen werk. Voor de jonge meiden (vaak al met een kind) is daarom werken in een naaiatelier een kans om de armoede cirkel te doorbreken. Inmiddels staan er 12 naaimachines, een lockmachine, een 5KVA stroomagregaat, compressors en een voorraad stoffen, fournituren en garens.

MiniMAX stimuleert kleinschalig ondernemen. Na hun tweejarige opleiding kunnen zij met 4 andere naaisters een soort coƶperatie vormen en in het naai-atelier aan de slag om kleding te maken en te herstellen voor mensen in hun omgeving. Met de Stichting Go for Africa de Stichting Yep Africa zijn afspaken gemaakt om dit project in de toekomst uit te breiden.